Waarom het slechte imago van Luik achterhaald is
Als je op zoek gaat naar een bestemming voor je volgende citytrip zal het waarschijnlijk een poosje duren voor de stad Luik je te binnenschiet. Groezelige gevels, verlaten industriegebouwen en een algemeen neerslachtige sfeer vormen samen het beeld dat spontaan voor je geestesoog verschijnt. Dat ligt niet aan jou. De oorzaak hiervan ligt alweer een poosje achter ons en, zoals de titel al aangeeft, is het slechte imago van Luik hopeloos achterhaald.
Economische hoofdstad van Wallonië
Oorspronkelijk was Luik een welvarende stad die het vooral moest hebben van de metaalindustrie en koolmijnen. Twee sectoren die meteen ook de rechtstreekse oorzaak van het grijze, onaantrekkelijke imago. Toen dat tijdperk ten einde liep, moest de stad zich noodgedwongen heruitvinden. Geen eenvoudige opdracht en eentje dat veel tijd vraagt. Luik heeft een hoop geld gestoken in de renovatie en innovatie van de stad. Er werd stevig geïnvesteerd in sectoren als biotechnologie, ruimtevaart, de audiovisuele sector en opnieuw metaalbewerking. Met succes, want vandaag de dag krijgt Luik internationale erkenning voor zijn aandeel in die markten.
De succesvolle opwaardering zie je nu al terug in de vastgoedprijzen. De afgelopen 10 jaar zijn die consequent blijven stijgen, met als resultaat dat de prijzen vandaag maar liefst 29% hoger liggen dan in 2011. Een uitstekend resultaat als je bedenkt dat die groei nog maar recent is ingezet. Voor een investeerder is dit een duidelijk signaal om snel op zoek te gaan naar opportuniteiten en vervolgens ook de vruchten te plukken van die groei.
De troeven van Luik
Door op het juiste moment geld te stoppen in de juiste sectoren is Luik zelf ook een slimme investeerder gebleken. Nu zijn die sectoren volwassen en profiteren ze mee van alle andere aangekochte en ‘aangeboren’ troeven van Luik:
Alle wegen leiden naar Luik
Verschillende belangrijke autosnelwegen doorkruisen of passeren de stad en wekken de indruk dat alle wegen naar Luik leiden. Zo heb je de E25 die de verbinding Nederland – Luxemburg maakt, de E40 Duitsland – kust, de E42 Duitsland – Frankrijk en tenslotte de E313 Luik – Antwerpen. In de spits kan je snelwegen in die buurt dus maar beter vermijden. Gelukkig biedt Luik een hoop alternatieven.
Ter land: Treinstation Liège-Guillemins
Een slimme pendelaar neemt de trein. Dat is geen straf als je naar Luik moet, want naast functioneel is deze spectaculaire entree ook een lust voor het oog. Liège-Guillemins kreeg in 2009 een futuristische make-over om de hogesnelheidstreinen (TGV’s) beter en veiliger te kunnen bedienen. Hierdoor sta je vanuit Luik niet alleen in een mum van tijd in Brussel (>1h), maar niet veel later zelfs op menig buitenlands perron. (Düsseldorf 1,5h, Parijs 3h en Amsterdam 3,5h)
Ter zee: Luik, stad van de scheepvaart
Luik heeft al sinds de 10e eeuw ervaring in de scheepvaart. Geen wonder dat ze de grootste binnenhaven van België en zelfs de derde grootste van Europa zijn. De constante groei van de afgelopen jaren zal ook in de toekomst stevig doorzetten dankzij de plannen om zowaar een “logistiek dorp” te worden in het hart van Europa. Het platform dat die ambitie moet waarmaken gaat de naam “Luik Trilogiport” dragen. Nu nog in ontwikkeling maar de drie unieke voordelen zijn al aanwezig: de drie toegangswegen tot de zee (Antwerpen, Duinkerken en Rotterdam), de drie transportmethodes (water, spoor en weg) en de drie grensoverschrijdende markten (Frankrijk, Duitsland en Nederland).
In de lucht: Luchthaven van Luik
Ook voor sneller transport zijn er mogelijkheden. De luchthaven van Luik is niet alleen de start van een zonnige trip maar ook de achtste grootste goederenluchthaven van Europa. Zoals je ondertussen wel begrijpt, is dat niet toevallig.
Derde grootste winkelstad van België
Ontspanningsmogelijkheden zijn er natuurlijk ook. De boog kan niet altijd gespannen staan. Het ruime aanbod van de derde grootste winkelstad van België kan zelfs de meest kritische shopper overtuigen. Op zondag, als de gewone winkels gesloten zijn, kan de echte shopaholic terecht op La Batte, een twee kilometer lange markt langs de Maas. Een echt begrip die je in elke toeristische gids terugvindt.
Shoppen kan trouwens echt in alle seizoenen want in December kan je er de oudste en grootste Kerstmarkt van België bezoeken met maar liefst 200 chalets. In 2018 kreeg de stad zelfs Europese erkenning met de titel “Europese hoofdstad van Kerstmis 2018”. Daar zijn vast meerdere mokken glühwein op gedronken.
Toerisme
Naast winkeltoerisme kan de stad ook rekenen op klassiek toerisme dankzij de lange, rijke geschiedenis die zijn sporen heeft nagelaten doorheen de stad. Een deel van die sporen liggen verzamelt in het schitterend gerenoveerde museum La Boverie. Natuur en cultuur laten zich hier eenvoudig combineren, want het museum ligt midden in Parc de La Boverie pal naast de Maas. Een andere natuurlijke trekpleister is de wandeling op de hellingen van de Citadel. De groene Michelin gids gaf het zelfs drie sterren!
Zakelijk toerisme
De uitstekende voorzieningen en bereikbaarheid van de stad trekken grote, buitenlandse spelers aan. Alibaba is er bijvoorbeeld nu zijn hub aan het bouwen. Die bedrijven en het bijhorende handelsverkeer brengen medewerkers met zich mee die op hun beurt het groeiend zakelijk toerisme vormen. Groei die opnieuw mogelijkheden biedt voor meer groei en de ambitie van Luik is groot.
Heb jij net als Luik ambitie en geloof je in deze unieke stad als investering? Neem dan een kijkje bij ons investeringsproject Radisson Luik en profiteer mee van het zakelijk en klassiek toerisme.
Bronnen
Radisson Luik
Midden in het stadscentrum van Luik, mikken we met dit project voornamelijk op een zakelijk publiek. De vierde grootste stad van België is voorlopig nog niet klaar met groeien.
Lees JE IN